Integracja
INTEGRACJA W NASZEJ SZKOLE
„… pomaganie osobom niepełnosprawnym, także w tym, żeby sami z siebie coś dali i żeby współpracowali, na miarę swoich możliwości, w tworzeniu bardziej ludzkiego świata”
Święty Jan Paweł II
Co to jest integracja?
Integracja jest to najprościej zespolenie czyli wspólne uczenie się i rozwijanie uczniów o specjalnych potrzebach edukacyjnych wraz ze swoimi rówieśnikami. Integrując społecznie dzieci niepełnosprawne, stwarzamy im warunki, aby mogły one wychowywać się w swojej rodzinie ( nie w internacie ), uczyć się w szkole powszechnej ( tej najbliższej osiedlowej), wzrastać w naturalnym środowisku wśród pełnosprawnych rówieśników.
W klasie integracyjnej mogą się znaleźć uczniowie z różnymi rodzajami niepełnosprawności:
1.Z niepełnosprawnością sensoryczną:
- słabosłyszący;
- słabowidzący.
- Z niepełnosprawnością intelektualną:
- niepełnosprawni intelektualnie w stopniu lekkim
- niepełnosprawni intelektualnie w stopniu umiarkowanym,
- z niepełnosprawnością sprzężoną
- z autyzmem lub Zespołem Aspergera.
- Z niepełnosprawnością ruchową:
- niepełnosprawni ruchowo (w tym z afazją)
Zalety integracji:
- odczuwanie pozytywnych więzi z zespołem klasowym,
- wzbudzanie wiary we własne siły i możliwości,
- rozwój samodzielności,
- kształtowanie empatii,
- właściwe spojrzenie na świat i ludzi,
- udzielanie wzajemnej pomocy przy rozwiązywaniu zadań, problemów,
- wzmacnianie u uczniów szacunku do siebie.
Charakterystyka klasy integracyjnej
Oddział liczy nie więcej niż 20 uczniów, w tym nie więcej niż 5 niepełnosprawnych.
W każdej klasie integracyjnej pracuje dwóch pedagogów: Nauczyciel prowadzący i pedagog specjalny – wspomagający. Nauczyciel prowadzący realizuje treści programowe, natomiast nauczyciel wspomagający dostosowuje ich zakres do możliwości niepełnosprawnego dziecka, jego tempa pracy i specjalnych potrzeb.
Dla każdego z uczniów objętych integracją opracowywany jest Indywidualny Plan Edukacyjno-Terapeutyczny, dostosowujący formy i metody pracy do możliwości i potrzeb, wynikających z danej niepełnosprawności.
Każdy z uczniów objęty jest dodatkową pomocą w ramach zajęć specjalistycznych:
- rewalidacyjnych,
- korekcyjno-kompensacyjnych,
Ponadto uczniowie mogą korzystać z pomocy pedagoga szkolnego oraz uczęszczać na dodatkowe zajęcia dydaktyczno-wyrównawcze, a także rozwijać swoje pasje w kołach zainteresowań.
Metody pracy z całą klasą:
- Pedagogika zabawy “KLANZA”,
- Drama,
- Metoda Ruchu Rozwijającego Weroniki Sherborne,
- elementy Metody Knillów,
- Metoda Dobrego Startu,
- Dogoterapia,
- Muzykoterapia,
- Arterapia.