Regulamin edukacji zdalnej
Załącznik do Zarządzenia 18-2020
Dyrektora Zespołu Szkolno Przedszkolnego nr 3
w Nowym Sączu z dnia 21 października 2021
.
Regulamin edukacji zdalnej
w Zespole Szkolno Przedszkolnym nr 3 w Nowym Sączu
- Postanowienia ogólne.
- Niniejszy regulamin powstał na podstawie Rozporządzenia Ministra Edukacji Narodowej z dnia 20 marca 2020 r. zmieniającego rozporządzenie w sprawie czasowego ograniczenia funkcjonowania jednostek systemu oświaty w związku z zapobieganiem, przeciwdziałaniem i zwalczaniem COVID-19. Określa on zasady i warunki kształcenia na odległość dla Uczniów i Nauczycieli w Zespole Szkolno Przedszkolnym nr 3 w Nowym Sączu.
- Administratorem danych przetwarzanych w ramach edukacji zdalnej jest Zespół Szkolno Przedszkolny nr 3 w Nowym Sączu. Zakres przetwarzanych danych osobowych to: imię, nazwisko, login użytkownika oraz nazwa Zespołu.
- Administratorem danych przetwarzanych w narzędziach, systemach, aplikacjach służących do kształcenia na odległość jest dostawca danego rozwiązania. Należy dokładnie zapoznać się z regulaminami i Politykami prywatności dostawców usług i rozwiązań służących do zdalnego nauczania, z których korzystają uczniowie i nauczyciele.
- Zespół zapewnia narzędzia umożliwiające nauczycielom prowadzenie zajęć zdalnych
oraz bezpieczną komunikację z uczniami i rodzicami, wdrażając je kompleksowo w całej placówce. - Nauczyciel zobowiązany jest do bezpiecznego korzystania z komputerów i innych urządzeń zarówno wtedy, gdy zapewnił mu je pracodawca, jak i wtedy, gdy korzysta z własnych.
- Nauczyciel może przetwarzać dane osobowe uczniów i ich rodziców tylko w celach związanych z wykonywaniem swoich obowiązków służbowych.
- Organizacja procesu dydaktycznego w trybie edukacji zdalnej.
- Nauczanie zdalne ma charakter obowiązkowy dla wszystkich uczniów – zadanie weryfikacji tego obowiązku pozostaje po stronie wychowawcy klasy oraz Dyrektora Zespołu.
- Nauczanie zdalne odbywa się za pomocą platformy Microsoft Teams. Jest to podstawowe narzędzie pracy nauczycieli Zespołu podczas nauki w trybie zdalnym, wdrożone na podstawie uzyskanej licencji. Jednakże, w szczególnych przypadkach dopuszcza się korzystanie z innych aplikacji tj. ZOOM, Skype, Messenger, Quizziz itp. Korzystanie z innego narzędzia niż platforma Microsoft Teams wymaga zgody Dyrektora Zespołu.
- Szczegółowe zasady korzystania z platformy Microsoft Teams określone są w Procedurach korzystania z platformy Office365 dla Edukacji w Zespole Szkolno Przedszkolnym nr 3 w Nowym Sączu, stanowiącym załącznik do Regulaminu edukacji zdalnej.
- W pracy, podczas zdalnego nauczania, w pierwszej kolejności wykorzystuje się obowiązujące w Zespole, podręczniki i materiały edukacyjne.
- Uczniów i nauczycieli obowiązuje dotychczasowy tygodniowy plan zajęć, jeżeli nie zostanie on zmieniony Zarządzeniem Dyrektora.
- Ustala się, że czas trwania godziny lekcyjnej, w nauczaniu zdalnym dla uczniów wynosi 30 min.
- Nauczyciel pozostaje na stanowisku pracy przez 45 min. ( 15 min. przeznaczonych jest na inne czynności np. zapisy w e – dzienniku, konsultacje z uczniami, odbiór zadań).
- Nauczyciele obowiązkowo dokumentują swoją pracę poprzez zapisy tematów w e – dzienniku – przy temacie dopisują zapis „zdalne nauczanie”, zgromadzone prace uczniów – wydruki, elektroniczne zapisy plików, zapisy ocen w e-dzienniku ( opis rubryki „zn” czyli zdalne nauczanie). Przesyłane przez e–dziennik materiały, instrukcje do lekcji, należy w temacie wiadomości opisać następująco: Przedmiot – data – zdalne nauczanie.
- Nauczyciele informują uczniów, które elementy podlegają ocenie, ustalają termin odesłania zadania.
- Nauczyciele monitorują postępy uczniów poprzez np. wykonanie zadania domowego, ćwiczenia na lekcji, kartkówki, sprawdzianu, ustnej odpowiedzi, quizu itp.( sposób realizacji może być tradycyjny lub online).
- Obowiązują dotychczasowe zasady oceniania uczniów, oraz wprowadzone Wewnątrzszkolne Zasady Oceniania – nauczanie zdalne, przy czym należy wziąć pod uwagę wszelkie losowe ograniczenia w dostępności do Internetu i jakości sprzętu.
- Frekwencja ucznia jest oznaczana jako obecność zdalna – symbol oz, nieobecność – symbol W przypadku lekcji online ( w czasie rzeczywistym) zalogowanie się na koncie na platformie Microsoft Teams.
- Wychowawca na bieżąco prowadzi kontrolę dziennika – braki w podejmowaniu aktywności na zajęciach wyjaśnia z uczniem i rodzicami. Zgłasza problem do szkolnego pedagoga.
- Wychowawca jest zobowiązany do stałej weryfikacji dostępności uczniów do Internetu.
- Środki bezpieczeństwa dla miejsc i narzędzi wykorzystywanych do zdalnego nauczania
- Przechowując dane na sprzęcie, do którego mogą mieć dostęp inne osoby, należy używać mocnych haseł dostępowych, a przed odejściem od stanowiska pracy urządzenie powinno zostać zablokowane. Zalecane jest także skonfigurowanie automatycznego blokowania komputera po pewnym czasie bezczynności, oraz założenie odrębnych kont użytkowników w przypadku korzystania z komputera przez wiele osób.
- Gdy dane są przechowywane na urządzeniach przenośnych (np. pamięć USB), muszą być bezwzględnie szyfrowane i chronione hasłem, by zapewnić odpowiednie bezpieczeństwo danych osobowych, w tym ochronę przed niedozwolonym lub niezgodnym z prawem przetwarzaniem oraz przypadkową utratą, zniszczeniem lub uszkodzeniem.
- Prowadzenie zajęć zdalnych może wymagać korzystania przez nauczyciela z poczty elektronicznej do kontaktu z uczniami lub rodzicami. Nauczyciel powinien prowadzić taką korespondencję ze służbowej skrzynki pocztowej, którą zapewnia mu Zespół.
W wyjątkowych, uzasadnionych przypadkach i za zgodą Dyrektora Zespołu, dopuszcza się możliwość wykorzystania do celów służbowych prywatnej skrzynki pocztowej nauczyciela, jednak przy zachowaniu rozwagi i bezpieczeństwa. - Szczególną uwagę należy zwrócić na zabezpieczenie danych osobowych udostępnianych w przesyłanych wiadomościach. Zawsze przed wysłaniem wiadomości, należy upewnić się , czy niezbędne jest wysłanie danych osobowych, oraz że zamierza się wysyłać ją do właściwego adresata. Ponadto trzeba sprawdzić, czy w nazwie adresu e-mail adresata nie ma np. przestawionych lub pominiętych znaków tak, aby nie wysłać takiej wiadomości do osób nieupoważnionych. Podczas wysyłania korespondencji zbiorczej powinno się korzystać z opcji „UDW”, dzięki której odbiorcy wiadomości nie będą widzieć wzajemnie swoich adresów e-mail.
- W przypadku korzystania z domowej sieci WiFi, należy upewnić się, że została ona skonfigurowana w sposób minimalizujący ryzyko włamania, w szczególności:
- Korzystanie z Internetu powinno wymagać uwierzytelnienia, np. poprzez hasło.
- Hasło dostępu powinno składać się z co najmniej 8 znaków, w tym z dużych i małych liter oraz cyfr i znaków specjalnych.
- Jeśli to możliwe, należy zmienić login do panelu administracyjnego routera na własny.
- Dostęp do panelu administracyjnego routera jest możliwy wyłącznie z urządzeń znajdujących się w sieci domowej,
- Został zmieniony domyślny adres routera (najczęściej 192.168.1.1.) na inny.
- Porad i wsparcia w zakresie konfiguracji sieci domowej, w tym jej zabezpieczenia
na potrzeby pracy zdalnej udziela szkolny administrator Usługi. - Minimalne wymagania dla urządzenia w zakresie bezpieczeństwa:
- Na urządzeniu jest legalne i aktualne oprogramowanie,
- Zostały włączone automatyczne aktualizacje,
- Została włączona zapora systemowa,
- Został zainstalowany i działa w tle program antywirusowy,
- Zalogowanie do systemu wymaga uwierzytelnienia z wykorzystaniem indywidualnego loginu i hasła użytkownika,
- Wyłączono autouzupełnianie i zapamiętywanie hasła w przeglądarce internetowej.
- Niedozwolone jest kształcenie na odległość w miejscach publicznych, jak kawiarnie
(w tym internetowe), restauracje, galerie handlowe, gdzie osoby postronne mogłyby usłyszeć fragmenty rozmów lub zapoznać się z fragmentami zajęć. - Działaniami zabronionymi w pracy z usługą są:
- wykorzystywanie Usługi do wysyłania niechcianych wiadomości,
- udostępnianie treści objętych ochroną praw autorskich,
- przechowywanie, udostępnianie, rozpowszechnianie treści i materiałów zabronionych i niezgodnych z prawem.
- Etykieta i zasady na lekcjach online
- Przed każdymi zajęciami wyłączamy wszystko, co mamy na komputerze lub komórce.
To, co dzieje się w tle może rozpraszać i przeszkadzać w uczestnictwie w zajęciach. - Ekrany to teraz nasza klasa online – podobnie jak w szkole podczas lekcji, również tutaj NIE odzywamy się do siebie wulgarnie, nie wyśmiewamy innych, nie krytykujemy, nie obrażamy.
- Logujemy się zawsze swoim imieniem i nazwiskiem, nie podszywamy się pod nikogo innego, nie zmieniamy nicków w czasie lekcji.
- Link i hasło do lekcji online jest indywidualne dla każdej klasy. Dla bezpieczeństwa wszystkich uczestników lekcji, nie podajemy nikomu spoza klasy hasła dostępu do naszych zajęć.
- Lekcji nie wolno nagrywać, fotografować, robić printscreenów i upubliczniać. Złamanie tej, ważnej zasady wiąże się nie tylko wykluczeniem z lekcji, ale też z konsekwencjami prawnymi.
- Głos na zajęciach zabieramy po kolei. Jest to ustalone przez osobę, która prowadzi zajęcia lub przez ucznia – poprzez zgłoszenia się do odpowiedzi.
- Nie podnosimy na siebie głosu. Ani mówiąc przez komunikator, ani w trakcie aktywności na forach – NIE PISZ CAPS LOCKIEM.
- Widzicie coś, co Was niepokoi? Reagujcie i informujcie o tym nauczyciela.
- Zajęcia online wymagają od nas wszystkich skupienia. Szanujmy swój czas i koncentrujmy się na tym, co dzieje się na zajęciach. Jeśli zajęcia będą zakłócane, nauczyciel może wyciszać klasę i dać dostęp do mikrofonu tylko wskazanym uczniom.
- Postanowienia końcowe
- Użytkownicy przyjmują do wiadomości, że Usługa może być monitorowana celem zapewnienia jej bezpieczeństwa i nienaruszalności prawa.
- Działania użytkownika naruszającego postanowienia niniejszego regulaminu mogą skutkować czasowym lub bezterminowym blokowaniem Usługi, a także odpowiedzialnością prawną.
- Reklamacje, uwagi, komentarze oraz pytania dotyczące działania serwisu należy zgłaszać do Dyrektora Zespołu na jego adres poczty elektronicznej: beatamac@sp21sacz.edu.pl.
- Zespół zastrzega sobie prawo zmiany niniejszego regulaminu w dowolnej chwili.
O zmianach użytkownicy zostaną poinformowani drogą mailową . - W sprawach nieuregulowanych niniejszym regulaminem zastosowanie mają przepisy prawa powszechnie obowiązującego.